miercuri, 6 ianuarie 2010

Reforme fara fond

Pierderea alegerilor pentru un partid mare, asa cum este si PSD, este urmata intotdeauna de o perioada de framantari interne, menite sa redefineasca partidul din punct de vedere doctrinar, dar si al relatiei partid - electorat. Analiza esecului este obligatorie, asa cum ar trebui sa fie si analiza castigului, din pacate partidele care castiga nu fac aproape niciodata analiza modului in care au castigat.

La PSD am avut ghinionul sa pierdem doua alegeri prezidentiale la rand, lucru nemaintamplat in Romania dupa 89, pentru ca intotdeauna pana la alegerile din 2009 a fost ales un nou presedinte.

In 2005 tema reformei interne de partid a fost unul dintre laitmotivele congresului si ale discutiilor preliminare. Iata ca, la distanta de 5 ani, aceeasi tema a reformei interne pare sa prinda contur. Eu unul, m-am saturat de reforma, in sensul reformei fara fond pe care o practicam de vreo 20 de ani incoace. Am reformat industria, agricultura, administratia, acum se doreste reformarea parlamentului, ca ultima baricada a imobilismului care sta in calea fericirii romanilor, asa cel putin sugereaza Traian Basescu. Am avut 5 ani de reforma si in PSD, o reforma impusa si din afara si din interiorul partidului. Rezultatul??? Dupa 5 ani de reforma si dupa 20 de ani de la Revolutie, pastram in continuare eticheta de comunism, chiar daca unii dintre noi - si nu putini - nu am avut nimic de-a face cu sistemul comunist.

Daca PSD va cade din nou in capcana reformei fara fond si fara sfarsit si eventual ne vom spala rufele in public, vom experimenta o perioada lunga de opozitie.

Da, sunt necesare schimbari in PSD si vreau sa plecam de la nivel local si judetean, pentru ca in multe din zonele in care am pierdut acum, am pierdut si in 2004, iar asta e un semn mare de intrebare la care va trebui sa raspundem pana la congres.

Daca, in plus, vom adopta o atitudine pragmatica, o redefinire a noastra ca social democrati, atunci vom putea alege la congres echipa care sa ne ofere, in primul rand noua, garantia ca PSD va reveni principalul partid politic al Romaniei, capabil sa castige alegerile viitoare.

Asta e tinta pe care ar trebui sa o poarte in suflet fiecare pesedist, iar tema reformei interne trebuie sa si-o insuseasca PDL, partidul care de la existenta sa nu a organizat niciodata alegeri interne si totodata partidul in care o noua clasa politica - cea a oligarhilor de partid - incepe sa-si faca tot mai mult simtita prezenta.

Niciun comentariu: