vineri, 4 iulie 2008

145,29

Acest numar nu are nicio legatura simbolistica, de genul 322 de parlamentari care au votat anul trecut pentru suspendarea presedintelui. Asa cum nu are nicio legatura cu 9/11, data atacului terorist de la World Trade Center.

145,29 este cotatia de ieri a barilului de petrol. O cifra care devine din ce in ce mai cunoscuta, in fiecare zi aparand in top-ul stirilor din mass media internationala. Mult mai cunoscuta decat 322 sau 9/11, dar nu prin valoarea absoluta, ci tocmai prin asteptarea creata de momentul publicarii cotatiei zilnice.

Daca acum trei, patru ani, pretul barilului de petrol era in jurul valorii de 50 USD, iata ca in 2008 acesta a crescut de aproape 3 ori. Ca sa nu mai vorbim de perioada anilor 90, atunci cand cotatiile internationale se invarteau in jurul valorii de 12 USD/baril. Nu mai putin adevarat este faptul ca dolarul american avea o alta valoare in acele vremuri.

S-a ajuns asadar la valoarea de 145,29. Dupa ce s-a depasit record dupa record si in conditiile in care previziunile nu sunt deloc linistitoare.

Joi, 3 iulie, am avut ocazia sa particip la o discutie cu Louis Schweitzer, fost presedinte director general al Renault, cel care s-a ocupat indeaproape de achizitia uzinei Dacia Pitesti, lansarea modelului Logan si parafarea aliantei cu Nissan.

S-au discutat lucruri interesante despre autoturismul Logan, despre schimbarea radicala a uzinei Dacia, dar si despre chestiuni globale.

Avand acces la o serie de rapoarte privind cresterea economica si schimbarile climaterice pe termen mediu si lung, l-am intrebat pe Louis Schweitzer cum poate fi convinsa China, sau alte tari aflate intr-o dezvoltare accelerata si neintrerupta de ani buni, sa limiteze numarul de autovehicule in viitor, tinand cont de datele furnizate de institutele specializate in previziuni economice si sociale. Acestea precizeaza ca daca se pastreaza ritmul actual de crestere economica, in termen de 20 de ani, China va detine un numar mai mare de autovehicole decat exista in prezent, apreciindu-se un numar de peste 1 miliard de masini, fata de cele circa 850 milioane existente astazi. Pe de alta parte, consumul de carburanti in China anului 2028 va fi mai mare decat consumul actual la nivel mondial. Raspunsul fostului presedinte Renault a avut la baza dezvoltarea initiala a automobilului, care, la inceput secolului XX era destinat oamenilor cu bani, revolutia industriala introdusa de Ford (prin lansarea modelului popular T) fiind cea care a dictat evolutia ascendenta a industriei automobilului. Plecand de la principiul ciclicitatii unui produs, se poate aprecia ca, in urma cresterii exagerate a pretului carburantilor, autovehicolul va deveni, pe zi ce trece, un produs destinat clasei superioare (din punct de vedere financiar) a societatii globale, singura care isi va permite sa plateasca 20-30 Euro/litru de benzina.

Vom vedea daca acest scenariu va avea loc si cand, insa este clar faptul ca emisiile poluante ale autovehicolelor cu combustie interna au un efect sever in ceea ce priveste schimbarea climei pe glob.

O alta certitudine, lumea economica si politica de la nivel inalt, nu are inca solutii miraculoase pentru pastrarea unor conditii de viata minimale pe planeta Pamant. Poate va fi Marte o solutie salvatoare, mai ales ca s-a demonstat faptul ca pe planeta rosie exista apa, si deci conditii pentru intretinerea vietii.

Un comentariu:

Anonim spunea...

in ceea ce priveste China si efectul dezvoltarii sale asupra climei, nu cred ca avem ce face. europa a trecut prin aceleasi "etape" inainte de a ajunge la un anumit control al consumului de energie (datorita tehnologie); problema este ca populaia chinei este deja de 2,5 ori mai mare decata europei. ne indreptam spre probleme mari, lasam copiilor nostri o planeta bolnava, in care conflicte nu vor intarzia sa apara; este din cauza modelului de consum pe care l-am ales si pe care nu il putem shimba...

Silviu