luni, 31 martie 2008

Romania fara Ion Iliescu

Sunt in tren, de cateva ore bune. M-am saturat de citit ziare si de privit pe geam. Oricum e un peisaj care nu prea iti face cu ochiul. Plina de gunoaie, mai mult sau mai putin biodegradabile, imaginea pe care o am in fata imi aminteste de vorba unui prieten canadian, care, ajungand la Suceava cu trenul, imi spunea ca Romania e cea mai mare groapa de gunoi. Si mai suntem si azi prieteni, chiar daca ma durea ce spunea.
Dar, sa revin la subiect. In ultima vreme, Ion Iliescu revine in prim plan. Atacat si disputat de unele partide politice, care incearca, pe rand, sa-l indese unul altuia in ograda politca. Rand pe rand, PNL si PD-L se acuza de colaborari cu fostul presedinte al Romaniei, uitand ca Ion Iliescu nu mai poate candida, conform constitutiei, la functia suprema din stat.

Trebuie sa va spun ca nu il cunosc foarte bine pe Ion Iliescu. M-am intalnit de cateva ori cu el, am schimbat unele cuvinte cu diverse ocazii si am stat langa el, la scoala de vara a TSD din 2007, urmarind un film interesant despre schimbarile climaterice si dezvoltare durabila, avand-ul pe Al Gore in prim plan.

Despre Ion Iliescu s-a scris mult si se va mai scrie. Dar putini oameni isi pun intrebarea ce-ar fi fost Romania fara Ion Iliescu? Eu unul, l-am provocat odata prin 2005, pe actualul presedinte de onoare al PSD.

Eram la finalul unui master politic, la Institutul Ovidiu Sincai, din Bucuresti, cand, in una din zilele petrecute in Atena 11, am avut o intalnire, noi masteranzii, cu Ion Iliescu. Venea dupa o perioada mai dificila. Incepuse tortura mediatica cu procuratura militara, cu mineriadele, cu sistemul ticalosit. Ma rog, tot tacamul orchestrat de baietii destepti ai lui Traian Basescu.

Imi aduc aminte ca ne povestise pret de vreo 40 de minute cateva lucruri din trecutul lui de presedinte al Romaniei. Se aproapia de final intalnirea si era randul nostru sa punem intrebari. In acel moment, i-am spus foarte teatral ca "eu il consider vinovat - de pastrarea caracterului unitar national al Romaniei". Imi aduc si acum aminte surprinderea care l-a cuprins, privindu-ma direct, printr-un gest de a-si ridica putin ochelarii. A urmat o continuare de mai bine de jumatate de ora, programul fiind dat peste cap, insa, ceea ce ne-a spus atunci Ion Iliescu imi ramane si acum in memorie.

Au fost vremuri extrem de dificile atunci. Presiunile interne si externe si schimbarea radicala de sistem, ar fi putut modifica viitorul Romaniei ca stat unitar. N-a fost sa fie asa. Cu siguranta si datorita lui Ion Iliescu.

Nici nu vreau sa ma gandesc ce s-ar fi putut intampla cu Traian Basescu presedinte in anii 90.

2 comentarii:

Anonim spunea...

DOMNULE Nechifor,

Inca mai sunteti nostalgic dupa Iliescu, dupa cate a facut « pentru » Romania ?

Omul asta a facut mult rau Romaniei, si din cauza lui (si a altilor, dar mai ales a lui) au murit tineri in timpul mineriadelor si tara este in situatia in care este; daca aveam dupa revolutie un presedinte drept si intelept, eram si noi in alta parte si poate nu mai vedeati gunoaie pe geam cand mergeati cu trenul...

Ioan Catalin Nechifor spunea...

@anonim

A darama e usor, a construi e mai greu. Insa, de departe, perioada de debut a democratiei in Romania a fost cea mai grea.