duminică, 11 noiembrie 2007

Mai avem loc in Europa?

Editorial aparut in Monitorul de Suceava - 12 noiembrie 2007

Cred ca asta e intrebarea la care se gandesc astazi romanii, indiferent de culoare politica, de pregatire profesionala sau de statut social. Pentru ca intoleranta la romani nu tine cont de bariere si nici de culoarea pielii. Pentru ca, de ceva vreme incoace, romanii nostri incep sa fie haituiti pe meleaguri straine, fara a se tine cont daca sunt, sau nu, vinovati cu ceva.

Incepand cu 20 septembrie 6 romani de ai nostri au murit in Italia, pentru ca si-au dorit un trai mai bun, departe de casa lor, pentru ca stiau ca acasa nu aveau sansa unei vieti normale. A inceput cu incendierea celor 4 copii la Livorno, a continuat cu sinuciderea unei fetite de 12 ani, care nu mai suporta persecutia colegilor ei de scoala. Ieri, o femeie de 36 de ani a fost ucisa cu bestialitate, intr-o tabara de langa Milano. Am ramas cutremurat cand am vazut conditiile in care a trait aceasta romanca si mi-am dat seama ca a avut o motivatie extrem de puternica sa accepte un atat de degradant standard de viata si ma gandesc cu groaza la ceea ce a lasat in urma ei acasa.

Refuz sa cred ca trebuie sa acceptam o astfel de prigoana, pentru ca noi am platit deja un pret, cu sange si cu necaz, atunci in trecut, in vremea marilor voievozi si a lui Stefan Cel Mare. Pentru ca atunci, datorita barbatiei si darzeniei neamului romanesc, invaziile migratoare ale turcilor, tatarilor, cazacilor si ale altor popoare mai mult sau mai putin nomade, am devenit o pavaza de nadejde la poarta Europei Occidentale.

Pentru ca atunci, am rezistat eroic si am pierdut mult din neamul romanesc pentru ca europenii din vest sa poata construi in tihna catedrale, universitati, societati puternice. In acele vremuri, de-abia aveam timp sa inchinam Bunului Dumnezeu cate un lacas de cult, intre doua razboaie, intre doua recolte incendiate. Fantanile noastre au fost mai mereu otravite si merindele purtate cu desagi pe spinarea cailor moldovenesti, iar fetele si feciorii nostri erau luati in pribegie la Poarta Otomana.

Integrarea europeana ne-o meritam cu prisosinta.

Fiecare Euro pe care ar trebui sa il primim a fost deja platit in avans cu aur si cu sange. Fiecare dintre noi ne-am limitat dreptul la o viata mai buna, pentru ca de aici, de pe meleagurile noastre s-au infruptat mai intotdeauna puterile europene. Si cred, de fapt sunt convins, ca tarile europene precum Franta, Germania, Italia, Spania au obligatia sa ne accepte asa cum suntem, cu bune si cu rele si trebuie sa ne ajute pentru ca noua nu ne-a fost niciodata usor. Am luptat pentru fiecare petec de pamant si ne-am aparat mosia si mostenirea culturala de origine latina, europeana.

Locul nostru este aici, in inima Europei si europenii trebuie sa inteleaga ca nivelul lor ridicat de viata si de civilizatie ni se datoreaza intr-o foarte mare masura noua romanilor.

Nu avem voie sa mai stam cu capul plecat, avem mai mult obligatia sa ne cerem drepturile, dar vor reusi doar atunci cand vom fi uniti.

Niciun comentariu: