miercuri, 5 septembrie 2007

38 de centimetri pe ora

Cam atat reuseste statul roman sa construiasca la capitolul autostrazi.

Si asta nu e tot. Ritmul se diminueaza de la an la an. Veti spune ca si pretul. Ei bine, nu ati ghicit. Pretul creste. Si inca considerabil.

Mult vestita si hulita autostrada Bechtel, sau Transilvania mai nou, cu o lungime de 415 km si care trebuie sa lege Brasovul de Oradea si mai departe, prin punctul de trecere a frontierei de la Bors, ar trebui sa scurteze cu multe ore timpul de deplasare al romanilor in Europa.

Insa lucrurile nu stau deloc bine. Pentru ca, atunci cand s-a licitat, in vremea guvernarii Nastase, pretul era de 2,8 miliarde euro. Azi insa, dupa ce timp de trei ani nu s-a facut mai nimic, autostrada ajunge sa coste 4,7 miliarde euro.

Pai cine mai poate intelege ceva.

Derularea acestui proiect a fost sistata odata cu schimbarea puterii in 2004, pe motiv ca este prea scumpa. Nastase a fost acuzat in principal pentru ca ar fi acordat executia cu incredintare directa firmei americane Bechtel, primind in schimb comisioane serioase.

Cum am ajuns acum in aceasta situatie? Simplu. Subiectul autostrada, oricare ar fi ea, este un subiect care prinde la public. Romanii isi doresc cu tot dinadinsul sa circule precum nemtii, austriecii, francezii si chiar ungurii. Pentru ca Ungaria ar putea sa ne predea lectii despre cum ar trebui sa construiesti o autostrada, facand zeci de kilometri pe an, kilometri care au condus la dezvoltarea economiei pe orizontala intr-o maniera greu de crezut. Cei care au trecut, an dupa an, prin tara vecina, au avut posibilitatea sa vada cum au aparut parcuri industriale, hale de productie, statii de carburanti si restaurante, de-o parte si de alta a autostrazilor.

O alta autostrada, cea a Soarelui, care va uni candva, in viitor, capitala de litoralul Marii Negre, a avut, la randul ei, o istorie interesanta. Dupa ce in guvernarea trecuta s-au inaugurat 106 km pe tronsonul Bucuresti – Fundulea – Drajna, noile guvernari portocalii au reusit perfomanta sa construiasca doar 46 de kilometri in plus. In acest ritm, restul de 73 km, inca 33%, se vor finaliza in ani buni de aici in colo.

In final, va mai dau un ultim exemplu. Pe 22 martie 2005, ministrul (pe atunci) al agriculturii Gheorghe Flutur, declara la Suceava ca autostrada Bucovinei „este o prioritate de gradul zero” pentru domnia sa. http://www.crainou.ro/?module=displaystory&story_id=151&edition_id=6&format=html
Azi, autostrada Bucovinei nici nu mai este luata in calcul.

Va las pe voi sa analizati aceasta mareata promisiune electorala si sa va visati la ceea ce ar fi trebuit sa fie de fapt Romania, daca cei care au guvernat, ar fi inteles provocarea de a construi rapid autostrazi de-a lungul si de-a latul tarii. Unii au avut curajul de a incepe, dar nu au mai apucat sa continue si evident au platit pretul de a fi incercat.

Un comentariu:

Marius Visan spunea...

intradevar, subiectul autostrada e unul sensibil.

cu totii ne dorim sa circulam pe drumuri mai bune, sincer am fost recent in partea cealalta a romaniei, putin prin transilvania si chiar am ramas surprins de drumurile de acolo.

chiar si cele nationala erau intr-o stare exceptionala.

sa intreb de ce la ei e asa si la noi nu e ?